Sabtu, 17 Julai 2010

24. BULAN RAMADHAN DAN KEISTIMEWAANNYA...Mukaddimah

Kini telah masuk bulan Syaaban.... Ramadhan menjelang tiba.. seorang muslim tidak akan cemas, takut atau khuatir menyambut kedatangan Ramadhan, kerana kedatangan Ramadhan itu memang diharapkannya.. disambut dengan ucapan "Marhaban Bik Ya Ramadhan". Pengurusan mesjid kariah si comel ada membuat pelbagai persiapan sepanjang Ramadhan ni.. Si abah nye pulak dengan izin-Nya akan membuat Bubur Lambuk seperti tahun yang lalu untuk di sedekahkan kepada kaum muslim di kariah ini. BESAR PUNYA!!! keistimewaan, kelebihan dan agungnya bulan Ramadhan yang diberi oleh Allah S.W.T. yang dalam nya Allah S.W.T. turunkan Al-Quran, sesuai dengan firman-Nya,
" Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Quran, untuk petunjuk bagi manusia, dan beberapa keterangan terhadap petunjuk dan sebagai pemisah (antara yang benar dengan yang batil)...." (Surah Al-Baqarah:185)

Rasulullah S.A.W. pernah mengatakan tentang kelebihannya, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ahmad dari Malik, yang bermaksud:
"Barangsiapa yang menghadiri majlis ilmu dalam bulan Ramadhan, maka setiap langkahnya (kemajlis itu) akan di tuliskan oleh Allah sebagai ibadah satu tahun dan dia akan bersamku di bawah 'Arasy. Barangsiapa yang terus mengikut jamaah selama Ramadhan, Allah akan memberinya pada setiap rakaat sebuah kota yang penuh dengan nikmat Allah. Barangsiapaa yang berbakti kepada kedua-dua orang ibu bapanya dalam bulan Ramadhan, akan merasai kelazatan memandang Allah dan aku akan menjadi temannya didalam syurga. Tiada seorang pun dari wanita yang selalu mengusahakan keredhaan suaminya selama bulan Ramadhan, kecuali wanita itu akan memperolehi pahala seperti Maryam dan Asiah. Dan barangsiapa yang menyampaikan hajat saudaranya sesama muslim dalam bulan Ramadhan, maka Allah akan menyampaikan 1000 hajatnya kelak pada hari khiamat."

Demikian agungnya Ramadhan, demikian banyaknya berkat yang dibawanya kepada orang beriman. Dan amat merugilah orang-orang yang tidak berusaha untuk mempersuntingkan berkat demi berkat itu untuk dirinya dan ahli keluarganya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan