Sabtu, 24 Julai 2010

27. RAMADHAN......(TAZKIRAH 3)

Di akhir Syaaban ini ramai di antara kita sibuk untuk menghadapi bulan Ramadhan.. Pengurusan masjid juga dengan program ceramah nye.. bah kan khutbah Jumaat pun menerangkan kelebihan dan keutamaan Ramadhan.
Diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dari Salmah r.a. yang mengatakan Rasulullah S.A.W. menyambut kedatangan Ramadhan dengan berkhutbah sebagai berikut:
“Wahai manusia, sesungguhnya kamu akan dinaungi oleh bulan yang senantiasa besar lagi penuh keberkatan, iaitu bulan yang di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan; bulan yang telah dijadikan Allah sebagai bulan yang diwajibkan puasa padanya, dan beribadah pada waktu malamnya ialah suatu amal tathauwwu’. Barangsiapa yang mendekatkan dirinya kepada Allah dengan suatu pekerjaan kebajikan di dalamnya , samalah dia dengan orang yang mengerjakan fardhu di bulan yang lain. Dan barangsiapa yang menunaikan fardhu di malam bulan Ramadhan, samalah dia dengan orang yang mengerjakan tujuh puluh fardhu di bulan yang lain. Ramadhan itu adalah bulan sabar , sedangkan ganjaran sabar itu adalah syurga. Ramadhan itu adalah bulan yang memberikan pertolongan dan bulan Allah menambah rezeki para mukmin di dalamnya. Barangsiapa yang memberikan makanan berbuka padanya kepada seseorang yang berpuasa, adalah merupakan pengampunan bagi dosanya dan kemerdekaan dirinya dari neraka. Orang yang memberikan makanan berbuka puasa, baginya pahala seperti orang yang mengerjakan puasa itu , tanpa sedikitpun berkurang”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan